Zasedání Rady FVČ
Dne 16. října 2024 proběhlo ve vládním salonku pražského hlavního nádraží druhé zasedání Rady FVČ v tomto roce.
Po úvodních procedurálních bodech a kontrole zápisu z minulého zasedání následoval třetí bod – příprava kolektivního vyjednávání pro PKS 2025 u ČD, a.s. u Správy železnic, s.o. u ČD Cargo, a.s. a u ČD Bus a.s.
Delegáti byli seznámeni se stavem zaměstnavatelských návrhů PKS (vyjma ČD Bus) a s dopady změny zákoníku práce na proces kolektivního vyjednávání. Aktuální informace přednesli prezident FVČ p. Benda a tajemník FVČ pro ČD Cargo p. Horna.
V rámci diskuse se delegáti shodli, že stav benefitů
vycházejících z letošních PKS je pro příští rok nepodkročitelný a všechny
benefity FVČ požaduje zachovat. Samozřejmostí je i přiměřený mzdový nárůst. Po
diskusi se Rada shodla na textu Usnesení, které rámcově určuje strategii a cíle
kolektivního vyjednávání kolektivním vyjednavačům FVČ. Usnesení bylo delegáty
Rady FVČ jednomyslně přijato.
Čtvrtým bodem zasedání byla problematika vývoje situace v oblasti trhu osobní železniční dopravy.
Projednávání tohoto bodu se jako hosté zúčastnili představitelé zaměstnavatele ČD, a.s., a to konkrétně náměstek osobní dopravy a člen představenstva Ing. Ješeta, ředitel odboru osobní dopravy p. Vondráček a jeho zástupce Ing. Tesař. Hosté přednesli informace k aktuální problematice oprav vozidel v ŽOS Vrútky a Zvolen, probíhajícím nákupu a modernizaci vozidel, stavu jednotlivých soutěží na regionální i dálkové linky a o stavu smluv s objednavateli dopravy. Po úvodním bloku informací následovala diskuse, ve které se delegáti dotazovali hostů na konkrétní provozní problémy i na plánovaný stav v regionech, kde se očekává v budoucnosti větší nástup alternativních dopravců. Konkrétně problematika změny dopravce elektrické trakce v Ústeckém kraji a aktuální vývoj dopadů na rušení zákaznického personálu v Jihomoravském kraji.
Ze strany delegátů Rady zazněl i požadavek na zintenzivnění spolupráce zaměstnavatele se zástupci FVČ v oblasti zadávacích řízeních na nová kolejová vozidla z důvodu mnohdy nevyhovujících prostor určených pro vlakový doprovod k uložení služebních i osobních věcí v současnosti nasazovaných vozidlech, především v regionální vozbě. V reakci zaměstnavatel uznal, že je tato oblast mnohdy podceněna a vnímá, že ukládání na zadní stanoviště strojvedoucího, popř. na stanovišti strojvedoucího vedoucího HV není optimálním řešením.
Na závěr zasedání v rámci diskuse viceprezident FVČ p. Košťál informoval o předpokladu vývoje pojištění z odpovědnosti na příští rok 2025 a prezident FVČ p. Benda zrekapituloval stav registrací ZO FVČ u rejstříkových soudů a apeloval na jednotlivé zbývající ZO FVČ, které ještě nezvládly proces registrace statutárního orgánu (Výboru ZO), aby tak neprodleně učinily s tím, že prezidium je jim připraveno pomoci v daném procesu.
za FVČ sepsal Jiří Horáček