Zasedání Rady FVČ

Dne 5. března 2025 proběhlo v sídelních prostorách Federace vlakových čet v Praze první zasedání Rady FVČ v tomto roce.

Po úvodních procedurách (kontrola přítomnosti, usnášeníschopnosti a zápisu z minulého zasedání Rady FVČ) následoval jeden z nejdůležitějších bodů jednání, kterým bylo projednání plnění rozpočtu prezidia FVČ za rok 2024 a návrh rozpočtu hospodaření na rok 2025.Delegáti byli seznámeni s plněním rozpočtu za loňský rok i s návrhem rozpočtu pro rok letošní, kdy jim problematiku vysvětlil a potřebné okomentoval tajemník pro hospodaIng. Bauerová (druhá vlevo) při přednášce o novinkách v textu letošní PKS ČDření p. Peca. Návrh rozpočtu pro letošní rok je sestaven jako vyrovnaný. Po krátké diskusi Rada FVČ přistoupila k hlasování, ve kterém oba dokumenty, pro FVČ zásadní, schválila.

Dalším bodem zasedání byla pracovně-právní problematika a novinky v uzavřených Podnikových kolektivních smlouvách pro rok 2025 u jednotlivých zaměstnavatelů. O všech novinkách a odlišnostech oproti loňsku v PKS Českých drah, a.s. a PKS Správy železnic poměrně podrobně informoval prezident FVČ p. Benda. O problematice PKS ČD Cargo, a.s. pro letošní rok informoval přítomné tajemník prezidia FVČ pro ČDC p. Horna. Po přednesení informací následovala diskuse, ve které se delegáti dotazovali na jednotlivé konkrétní problémy, které v dané oblasti registrují.

Dalším bodem zasedání byla aktuální situace v osobní dopravě u Českých drah. Po úvodních informacích prezidenta FVČ p. Bendy k dané problematice se rozproudila velmi živá diskuse, ve které byla delegáty diskutována problematika liberalizace trhu a zadávacích podmínek jednotlivých veřejných soutěží, které objednatelé vypisují. Samostatnou kapitolou je pak výsledek i následný vývoj v soutěži MD na provozování dálkových linek Ex6/R16, který České dráhy napadly u Úřadu pro hospodářskou soutěž. Dále byla diskutována problematika aktuálně vypsané soutěže na elektrickou trakci ve Středočeském kraji, kdy objednatel požaduje doprovod pouze tzv. stevardy, tj. vlakovými četami, které nemají žádné dopravní povinnosti ani znalosti. Na tuto skutečnost již ČD v současnosti reagují návrhem změny Katalogu prací, kdy tuto pracovní pozici navrhují nově zřídit. Samozřejmě v nižším mzdovém zatřídění oproti současným průvodčím a vlakvedoucím. Tomuto návrhu zaměstnavatele se v současnosti Prezidium FVČ intenzivně věnuje, jelikož na jednu stranu vnímá pragmatické i ekonomické důvody zaměstnavatele, ale na druhou stranu i negativa vyplývající pro samotné zaměstnance a rizika možná se „zneužíváním“ nově vzniklé profese.

V závěru zasedání byla projednávána různá problematika dle požadavků jednotlivých delegátů Rady FVČ.

Po ukončení zasedání Rady FVČ proběhlo pro zájemce z řad členů Výborů Základních organizací FVČ proškolení z nových ustanovení PKS Českých drah, a.s., které přítomným prezentovala a problematiku vysvětlila Ing. Bauerová z KNLZ GŘ ČD. V rámci školení byla i část věnována problematice Sociálního fondu ČD.

sepsal místopředseda Rady FVČ

Jiří Horáček

Federace vlakových čet - prezidium

Trocnovská 1/2 - Žižkov
130 00 Praha 3

.